بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (610 کلمه)

پستانک ارتودنسی چیست و چه ویژگی دارد؟

Orthodontic-pacifier پستانک ارتودنسی چیست و چه ویژگی دارد؟

پستانک ارتودنسی وسیله ای طراحی شده برای کودکان و در جهت پیشگیری از مشکلات فک و دندان های آنهاست. این وسیله از مشکلاتی چون به هم ریختگی و عدم تطابق دندان ها در دو طرف فک و همچنین سایر مسائل مربوط به دندان و فک ممانعت به عمل می آورد و طراحی مشابه به نوک سینه مادر دارد. این پستانک کارآمد به هنگام مکیدن، در دهان کودک همچون پستان مادر پهن می شود و از این رو مزایا و فواید کاربرد خود را در طبیعی ترین شکل ممکن عاید فک و دندان های کودک می کند.

پستانک ها از گذشته تا زمان حال 

استفاده از پستانک برای آرام کردن کودک از زمان های گذشته نیز متداول بوده است اما در آن زمان ها از پستانک های معمولی برای این منظور استفاده می کردند. این پستانک های معمولی و قدیمی نه تنها کمکی به جلوگیری از مشکلات مربوط به دندان ها و فک در آینده نمی کردند بلکه خود عاملی برای بروز این مشکلات محسوب می شدند. با گذشت زمان و طراحی و ساخت پستانک ارتودنسی که ساختاری مشابه به پستان یا نوک سینه مادر دارد در کنار اینکه این مشکلات برطرف شد، مزایای قابل توجهی نیز در این زمینه مشاهده گردید.

پستانک ارتودنسی علاوه بر اینکه کاربرد شناخته شده در زمینه استفاده از پستانک یعنی آرام کردن کودک را داراست می تواند به کودک شما در عدم نیاز به ارتودنسی در آینده نیز کمک کند. در حقیقت این وسیله، وسیله ای تضمینی برای زیبایی و تطابق دندان ها و فک صورت کودک شما در آینده محسوب می شود و خرید و استفاده از آن می تواند ناهنجاری ها و مشکلات مربوط به این اعضای مهم را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

بر اساس تحقیقات علمی انجام شده در این زمینه، ثابت شده است افرادی که از پستانک ارتودنسی در دوران کودکی خود استفاده کرده اند، کمتر از سایر کودکان به مشکلاتی چون اوربایت یا اپن بایت در دوران بزرگسالی دچار می شوند.

پستانک ارتودنسی چه ویژگی های مثبت و مزایایی دارد؟

برخی کودکان به جای استفاده از پستانک، مکیدن انگشت شست خود را ترجیح می دهند، اغلب قریب به اتفاق دندانپزشکان معتقدند که استفاده از پستانک ارتودنسی بسیار بهتر و دارای مزایای بیشتری است؛ چرا که جدا کردن کودک و رفع عادت او به پستانک بسیار راحت تر از انگشت شست است. همچنین تحقیقات انجام شده در این زمینه ثابت کرده اند که علاوه بر تاثیر مثبت بر تطابق و زیبایی دندان ها و فک، استفاده از پستانک به هنگام خواب شبانه و چرت زدن کودک به خصوص در کودکان زیر یکسال می تواند از وقوع سندروم مرگ ناگهانی نوزاد جلوگیری کند. با این همه در حالت کلی هم در مورد استفاده از پستانک و هم در مورد مکیدن انگشت شست، بیش از 2 تا 4 سالگی تاثیر منفی بر شکل دهان و فک و رویه رویش دندان ها دارد.

جالب است بدانید که در مورد اغلب کودکان برای ترک عادت مکیدن پستانک، اجبار والدین به ترک لازم نیست و کودک بر اثر فشار همتا، فشاری که به سبب رفتار همسالان بر او وارد می شود، خود اینکار را رها می کند. حتی اگر ترک پستانک برای او دشوار باشد ممکن است در خلوت خود این کار را برای آرام شدن و به خواب فرو رفتن انجام دهد و در نهایت خود آن را ترک خواهد کرد.

سن مناسب برای استفاده از پستانک ارتودنسی

متخصصان اطفال معتقدند از آشنا کردن کودک تا حدود 3 یا 4 ماهگی با پستانک بایستی خودداری نمود، نوزاد تا این زمان بایستی در حال عادت و خو گرفتن با سینه مادر باشند. بهترین سن برای استفاده از پستانک حتی در مورد استفاده از پستانک ارتودنسی پس از یک سالگی است. 

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger پستانک ارتودنسی چیست و چه ویژگی دارد؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 10 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر