بلاگ

تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه (735 کلمه)

معایب و محاسن ارتودنسی زودبازده چیست

What-are-the-advantages-and-disadvantages-of-early-orthodontics معایب و محاسن ارتودنسی زودبازده چیست

ارتودنسی زودبازده مانند سایر روش های ارتودنسی از مزایا و معایب خاص خودش برخوردار است. در ادامه به بررسی مزایا و معایب این شیوه ارتودنسی می پردازیم. ارتودنسی زودبازده یکی از بهترین روش های جایگزین برای ارتودنسی های قدیمی است. در این روش بیمار می تواند در بازه زمانی کوتاه و سریع به نتیجه برسد. این روش ارتودنسی که با نام ارتودنسی سریع نیز شناخته می شود، به بیمار کمک می کند تا به جای تحمل چند سال براکت ها و دستگاه های ارتودنسی، طی چند ماه به نتیجه مطلوب برسد. اما اینکه ارتودنسی سریع چه مزایا و چه معایبی دارد، موضوعی است که در ادامه این بخش تصمیم داریم به بررسی آن بپردازیم.  

ارتودنسی زودبازده برای چه کسانی مناسب است؟

آیا می دانید ارتودنسی زودبازده برای چه افرادی مناسب است؟ به طور کلی کسانی که در ناحیه فک مشکلی ندارند و مشکلات آنها صرفا مربوط به دندان هایشان می شود، می توانند از ارتودنسی سریع برای درمان کمک بگیرند. این روش ارتودنسی فقط به تشخیص و صلاحدید پزشک برای بیمار انجام می شود. زیرا در ابتدا باید وضعیت فک و دندان های بیمار به خوبی توسط پزشک یا ارتودنتیست بررسی شود. به طور کلی در صورتی که مشکلات مربوط به دندان های بیمار حاد باشد، ارتودنسی سریع روش مناسبی برای درمان نخواهد بود.

افرادی که دندان های کج و نامرتبی دارند و یا بین دندان های آنها فاصله کمی وجود دارد، می توانند ارتودنسی زودبازده را انجام دهند. همچنین کسانی که دندان های آنها بسیار شلوغ و فشرده است یا از سبک لبخندشان ناراضی هستند نیز می توانند ارتودنسی سریع را انجام دهند.

ارتودنسی زودبازده چه مزایایی دارد؟

آیا با مزایای ارتودنسی زودبازده آشنایی دارید؟ در ارتودنسی سریع یا زودبازده یکی از اصلی ترین مزایایی که شامل حال بیمار می شود، نتیجه گیری سریع از درمان است. برخلاف سایر روش های ارتودنسی که بین 18 تا 36 ماه طول درمان دارند، در این روش، درمان بین 6 تا 12 ماه بسته به شرایط بیمار انجام می شود. بنابراین کسانی که برای درمان عجله دارند، می توانند این نوع ارتودنسی را انتخاب کنند. یکی دیگر از مزایای ارتودنسی زودبازده این است که به اصلاح لبخند بیمار کمک زیادی می کند. بسیاری از بیماران لبخند نامتقارنی دارد. این موضوع در زیبایی اختلال زیادی به وجود می آورد. بنابراین برای درمان این مشکل، بیمار می تواند از ارتودنسی سریع کمک بگیرد. علاوه بر این موارد درمان با ارتودنسی سریع می تواند اختلالات و ناهنجاری های جزئی همچون فاصله کم بین دندان ها را در زمان کوتاهی از بین ببرد. بنابراین افرادی که مشکلات جزئی دارند، می توانند با صلاحدید پزشک از این روش ارتودنسی استفاده کنند و نتیجه بگیرند.  

معایب ارتودنسی سریع یا زودبازده چیست؟ 

در ارتودنسی زودبازده در کنار تمامی مزایایی که وجود دارد، باید به یک سری معایب نیز اشاره کنیم. از آنجایی که در این روش ارتودنسی، درمان به سرعت آغاز می شود احساس درد، خارش و ناراحتی زیادی در لثه ها به وجود می آید. بسیاری از بیماران نمی توانند این درد و ناراحتی را تحمل کنند. همچنین برای قرار دادن براکت ها بر روی دندان نیاز به انجام یک جراحی سرپایی و جزئی وجود دارد. این جراحی به منظور تغییر موقعیت لثه و به حرکت در آوردن دندان ها صورت می گیرد.

از دیگر معایب ارتودنسی زودبازده این است که به نسبت سایر روش های ارتودنسی، هزینه بالاتر و گران تری دارد. چه بسا اینکه بسیاری از شرکت های بیمه این سبک ارتودنسی را تحت پوشش خود قرار نمی دهند. بنابراین در کنار تمامی مزایایی که ارتودنسی سریع یا زودبازده دارد، باید معایب آن را نیز در نظر بگیرید.

کلام آخر

ارتودنسی زودبازده یا سریع برای بیمارانی انجام می شود که مشکل خاص یا جدی در ناحیه فک و دندان ندارند. این ارتودنسی نیز مانند سایر روش های ارتودنسی به منظور مرتب سازی و اصلاح فرم دندان ها صورت می گیرد. در این بخش به تمامی مزایا و معایب ارتودنسی سریع یا زودبازده اشاره داشتیم. شما می توانید با در نظر گرفتن این مزایا و معایب و همچنین مشورت با پزشک متخصص، از ارتودنسی سریع برای درمان ناهنجاری های دندان خود استفاده کنید. لازم است تا بدانید تمام بیماران نمی توانند از این روش ارتودنسی برای درمان استفاده کنند. زیرا اگر مشکلات دندان به گونه ای باشد که نیاز به تغییرات و اصلاحات زیادی داشته باشد، بیمار باید به سراغ سایر روش های ارتودنسی برود. بنابراین نیاز است تا حتما با پزشک در این خصوص مشورت کنید.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger معایب و محاسن ارتودنسی زودبازده چیست
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 09 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر