بلاگ

تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه (701 کلمه)

عوارض روکش دندان و مشکلات آن - متخصص ارتودنسی دکتر عشاق

عوارض روکش دندان و مشکلات آن - متخصص ارتودنسی دکتر عشاق

آخرین گزینه درمانی ترمیم دندان روکش گذاری است. روکش دندان، ضمن ترمیم دندانی که به شدت آسیب دیده است دارای عوارض و مشکلاتی است که مهمترین آن آسیب به بافت دندانی سالم اطراف ناحیه آسیب دیده می­باشد. لذا این روش باید در مواقع ضروری به کار گرفته شود و تخصص و مهارت دندانپزشک در روکش گذاری اهمیت بالایی دارد. 

کاربرد روکش دندان  

آخرین راه حلی که برای ترمیم دندان آسیب دیده و شکسته یا عصب کشی شده به کار می­رود و همچنین آخرین مرحله از روند ترمیم دندان استفاده از روکش دندان می­باشد. به دلیل تراشیدن دندان برای روکش گذاری دندانپزشک باید روکش گذاری را به عنوان آخرین گزینه در نظر بگیرد و تا جایی که امکان دارد از درمان­های دیگری مانند لمینت سرامیکی، کامپوزیت ونیر، ترمیم کامپوزیتی و بیلداپ­های دندانی استفاده کند. روکش دندان علاوه بر تقویت دندان شکسته برای بهتر کردن ظاهر، شکل و ردیف کردن دندان­ها نیز مورد استفاده قرار می­گیرد. روکش­های چینی یا سرامیکی را می­توان همرنگ دندان به کار برد. مواد دیگری که از آلیاژهای طلا و فلز هستند اغلب از چینی قوی­تر بوده و برای دندان­های عقبی کاربرد دارد. در موارد زیر از روکش دندان استفاده می­گردد:

  • ترمیم دندانی که به طور عمیق شکسته و پوسیده است.
  • زدن پل دندان
  • پوشاندن دندان عصب کشی شده
  • رفع بدشکلی و بدرنگی دندان
  • وقتی فرد دندانخود را ازدست می­دهد و قادر به ایمپلنت نباشد.
  • پوشاندن ایمپلنت

جلوگیری از آسیب دیدن بیشتر دندان، محافظت از دندان پس از عصب کشی، حمایت از دندان پوسیده، حفظ دندان شکسته، بهبود ظاهر دندان نیز از جمله فواید روکش گذاری می­باشد. روکش معمولا بین 5 تا 15 سال ماندگاری دارد. البته طول عمر روکش دندان به مهارت و تجربه دندانپزشک، مواد مورد استفاده و سلامت عمومی بیمار نیز بستگی دارد. دکتر عشاق متخصص ارتودنسی بیان می­کند که با اینکه در برخی موارد روکش گذاری ممکن است ضروری شود اما گاهی سهل انگاری دندانپزشک باعث می­شود بافت سالم نیز پس از درمان ریشه به سمت روکش گذاری هدایت گردد و با برداشتن و تراش دادن غیر ضروری دندان، دوام و ماندگاری آن کاهش می­یابد و در صورت روکش گذاری نادرست بیمار دچار درد، حساسیت و مشکلات دیگر می­شود.

عوارض روکش گذاری دندان  

از جمله معایب روکش گذاری عبارتند از:

  • سوهان کردن دندان به طریقه درست قبل از نصب تاج نیاز است که اغلب گسترده و غیرقابل برگشت است.
  • برخی بیماران پس از روکش گذاری به سرما و گرما حساسیت پیدا می­کنند و باید از خمیردندان­های مخصوص دندان­های حساس استفاده کنند.
  • روکش­ها به خصوص از نوع چینی در مقابل شکستگی و ضربه آسیب پذیر هستند.
  • روکش­ها معمولا از دیگر روش­های ترمیمی گران­تر هستند.
  • اگر سیمان دندانی برای نگه داشتن تاج در محل شسته شود سبب آزاد شدن تاج و ورود باکتری­ها زیر دندان و در نهایت پوسیدگی می­گردند.
  • مهم­ترین مشکل روکش تراشیدن دندان و کاهش طول عمر آن است.
  • روکش گذاری سبب تراش خوردن نسج سالم دندانی و در نتیجه آسیب به لثه و التهاب آن می­شود زیرا لثه با نسج سالم دندان سازگاری بیشتری دارد.
  • اگر چسبی که برای روکش گذاری استفاده می­شود از بین برود روکش شل می­شود و در صورت ورود باکتری به دندانی که زیر روکش قرار دارد دندان پوسیدگی پیدا می­کند ولی روکش باعث می­شود فرد به موقع متوجه پوسیدگی نشود و در نتیجه پوسیدگی شدیدتر می­گردد.
  • اگر روکش گذاری در محل درست قرار نگیرد باعث عفونت زیر روکش می­شود.
  • ترک برداشتن ریشه: در صورتی که بایت با روکش خیلی سخت شده باشد در این حالت تنها راه کشیدن دندان است.
  • گیر غذایی: گیر کردن غذا بین روکش و دندان کناری که براحتی قابل پاکسازی نباشد منجر به آسیب لثه در آن ناحیه می­گردد.
  • دردو التهاب لثه در اطراف روکش دندان
  • در صورتی که روکش دندان شیفت کند لبه دندان بیرون می­زند و حتی ممکن است به عصب دندان نیز فشار وارد شود.
  • ساییدن دندان مقابل: اگر روکش به درستی پولیش نشود درخشندگی خود را ازدست می­دهد و همچنین احتمال دارد باعث پوسیدگی دندان مقابل شود. نوع روکش نیز مهم است و برخش از روکش­ها ساییدگی بیشتری ایجاد می­کنند.
  •                   از جمله عوارض جانبی کوتاه مدت روکش گذاری نیز عبارتند از: ü     حساسیت دندان به گرما و سرما ü     ناراحتی در هنگام غذا خوردن ü     حساسیت لثه نسبت به لمس یا فشار  

مطالب مرتبط

 

نظرات 1

مهمان - علی در روز شنبه, 18 فروردين 1403 17:25

آیا متخصص اندو هم می تواند کارروکش راانجام بدهد یعنی اینکه هم عصب کشی کندوهم روکش انجام بده برای بیمار؟

آیا متخصص اندو هم می تواند کارروکش راانجام بدهد یعنی اینکه هم عصب کشی کندوهم روکش انجام بده برای بیمار؟
default_blogger عوارض روکش دندان و مشکلات آن - متخصص ارتودنسی دکتر عشاق
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 30 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر