بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (602 کلمه)

توضیحاتی در مورد پلاک دندان

Explanations-about-dental-plaque توضیحاتی در مورد پلاک دندان

پلاک دندان یک پوشش سخت است که از تجمع باکتری های دهان به وجود می آید. در واقع می توان این طور بیان کرد که باکتری های موجود در دهان، در صورت تجمع، یک لایه سخت سفید یا زرد رنگ را روی دندان یا لثه ایجاد می کنند. به این لایه پلاک گفته می شود. پلاک دندان بیشتر در قسمت هایی از دهان رخ می دهد که دور از دسترس مسواک و نخ دندان قرار دارند. حال شاید فکر کنید که اصلا باکتری های دهانی چطور به وجود می آیند؟

باید بدانید که این باکتری ها از طریق مواد غذایی مختلف وارد دهان شما می شوند. از طرفی دهان به صورت مستمر در حال ترشح بزاق است. این بزاق معمولا کمی مواد معدنی با خود به همراه دارد. ترکیب باکتری ها و ته مانده غذا با مواد معدنی موجود در بزاق، تشکیل یک ماده سخت می دهند که در اصطلاح به آن پلاک دندان گفته می شود. در این مقاله، قصد داریم به بررسی کامل ویژگی های پلاک دندان و راه های جلوگیری از ایجاد آن بپردازیم. همچنین روش های مناسبی برای از بین بردن این پلاک ها نیز به شما آموزش خواهیم داد. پس تا پایان کار، همراه ما باشید.

راه های جلوگیری از ایجاد پلاک روی لثه و دندان

شما می توانید با استفاده از روش هایی ساده، از ایجاد پلاک روی دندان جلوگیری کنید. برای مثال یکی از این راه ها، مسواک زدن مداوم و استفاده از نخ دندان است. همان طور که در قسمت آغازین محتوا بیان شد، پلاک بیشتر در قسمت هایی ایجاد می شود که دور از دسترس مسواک و نخ دندان قرار دارند. پس باید تمامی دندان های خود را با دقت مسواک کنیم و برای تمیز کردن آن ها از نخ دندان استفاده کنیم. بهتر است خمیر دندان و نخ دندان خود را از انواع ضد میکروب و آنتی باکتریال انتخاب نمایید. 

یکی دیگر از راه های جلوگیری از ایجاد پلاک دندان، استفاده از دهان شویه است. با استفاده از دهان شویه، تمامی باکتری های موجود در دهان شما از بین می روند. همچنین تکه های باقی مانده غذا نیز از دندان های شما خارج می شوند. در نتیجه، احتمال ایجاد پلاک روی لثه و دندان های شما کاهش پیدا می کند. پس به طور خلاصه می توان این گونه بیان کرد، که مراقبت از دهان و دندان، به عنوان بهترین راه جلوگیری از ایجاد پلاک های دندانی شناخته می شود.  

راه های درمان پلاک دندان 

ایجاد پلاک دندان می تواند مشکلاتی برای شما به وجود آرود. یکی از این مشکلات ایجاد نقص در لبخند شما می باشد. با ایجاد پلاک روی لثه و دندان، زیبایی چهره شما تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. این مسئله باعث کاهش اعتماد به نفس شما خواهد شد. همچنین این پلاک ها می توانند دندان های شما را با آسیب و یا خرابی مواجه کنند. پس باید حتما جهت درمان آن ها اقدام کنیم.

برای درمان و از بین بردن پلاک دندان، می توانید ابتدا از روش های خانگی استفاده کنید. برای این کار می توانید از محلول پوست گردو و بادام استفاده کنید. برخی دیگر نیز برای از بین بردن پلاک های دندانی از پودر ترکیبی زغال و نمک استفاده می کنند. در صورتی که با استفاده از روش های خانگی به نتیجه مطلوب دست پیدا نکردید، باید به یک دندان پزشک خوب مراجعه کنید. دندان پزشک ها با استفاده از روش جرم گیری، پلاک های روی دندان و لثه شما را از بین می برند. فقط باید دقت کنید که پس از درمان، حتما استفاده از مسواک، نخ دندان و دهان شویه را در دستور کار خود قرار دهید.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger توضیحاتی در مورد پلاک دندان
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 30 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر