بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (593 کلمه)

با جراحی جلو زدگی فک و انواع مختلف آن آشنا شوید

Jaw-protrusion-surgery با جراحی جلو زدگی فک و انواع مختلف آن آشنا شوید

جراحی جلو زدگی فک از جمله متداول ترین جراحی ها در زمینه درمان و زیباسازی ناهنجاری های دهان و دندان محسوب می شود. فک انسان در صورتی که به طور مادرزادی نیز بدون مشکل باشد در طی دوران های مختلف زندگی امکان تغییر دارد و ممکن است دچار ناهنجاری هایی شود.

در حال حاضر تعداد افرادی که به مشکل انواع ناهنجاری های فک دچار هستند زیاد شده اند و از این رو روش های درمانی نیز در این زمینه گسترش یافته اند.

پیش از پرداختن به هر موضوع دیگری بهتر است همانطور که در مقالات قبل نیز بدان تاکید کردیم متذکر شویم که در مورد انواع ناهنجاری های فک بهتر است پیش از مراجعه به جراح متخصص به یک متخصص ارتودنسی مراجعه شود تا در صورتی که مشکل با اصلاح و مرتب سازی دندان ها از طریق ارتودنسی حل می شود، درمان های لازم را بدون عمل جراحی انجام دهد. اما اگر مشکل شدید بوده و بدون انجام عمل جراحی حل نشود به متخصص جراح فک برای انجام اقدامات لازم مراجعه گردد.

انواع جراحی جلو زدگی فک

برای انجام هر گونه عمل جراحی جلو زدگی فک بایستی به متخصص ارتودنسی دارای فلوشیپ جراحی فک و صورت مراجعه کنید. متخصص پس از معاینه و تشخیص ناهنجاری به شما خواهد گفت که کدام نوع از انواع جراحی جلو زدگی فک برای رفع مشکل و ناهنجاری فک شما مناسب است. انواع جراحی جلو زدگی فک شامل سه مورد زیر است:

  • -جراحی جلو زدگی فک پایین
  • -جراحی جلو زدگی فک بالا
  • -جراحی چانه

پیشگیری از نیاز پیدا کردن به جراحی جلو زدگی فک

در مورد ناهنجاری جلوزدگی فک نیز مانند هر مشکل سلامتی و ناهنجاری دیگری در بدن، پیشگیری بهتر از درمان است. در اینجا برخی از دلایل نیاز پیدا کردن به جراحی جلو زدگی فک را متذکر می شویم تا با اطلاع از آنها بتوانید اقدامات پیشگیرانه لازم را در این زمینه انجام دهید:

اولین دلیلی که می تواند منجر به ناهنجاری جلو زدگی فک شود و شما را ملزم به انجام اقدامات درمانی لازم و جراحی نماید، ژنتیک است. متخصصان مجرب در این زمینه معتقدند که نیاز به جراحی جلو زدگی فک بیشتر به سبب نقص ژنتیکی اتفاقمی افتد. هر چند که به نظر می رسد در مورد مسئله نقص ژنتیک چندان نمی توان به انجام اقدامات پیشگیرانه پرداخت اما متخصصان ژنتیک در این زمینه پیش از اقدام به بارداری کمک کننده خواهند بود و می توانند به شما در جلوگیری از به دنیا آوردن کودکان دارای نقص ژنتیکی در فک (ناهنجاری هایی چون جلو زدگی و کجی فک) ارائه مشاوره نمایند.

دومین علت نیاز پیدا کردن به جراحی جلو زدگی فک آسیب های زمان تولد است. به عبارتی در صورتی که زایمان در بیمارستان یا تحت نظر یا عمل جراحی پزشک و کادر غیر معتبر انجام می شود نوزاد ممکن است در قسمت فک دچار ناهنجاری هایی گردد که در آینده برای رفع آنها نیاز به انجام عمل جراحی داشته باشد.

حوادثی چون وارد آمدن ضربه، تصادف و غیره نیز می توانند منجر به ایجاد انحراف فک شده و فرد را ملزم به انجام عمل جراحی برای رفع ناهنجاری نمایند. در این زمینه نیز می توان به انجام اقدامات ایمنی لازم از به وجود آمدن مشکلات و ناهنجاری های این چنین پیشگیری کرد.

والدین و به خصوص مادران نیز بایستی به یاد داشته باشند که عواملی چون مکیدن انگشت، ناخن، لب و زبان نیز در کودکان خردسال می توانند در به وجود آمدن مشکل ناهنجاری و جلو زدگی فک آنها در آینده تاثیر گذار باشند و از این رو تا جای ممکن کودک خود را از انجام این حرکات بازدارند.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger با جراحی جلو زدگی فک و انواع مختلف آن آشنا شوید
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 07 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر