بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (696 کلمه)

ایمپلنت دندان بهتر است یا پروتز دندان مزایا و معایب

Dental-implants-or-dentures ایمپلنت دندان بهتر است یا پروتز دندان مزایا و معایب

از گذشته جایگزینی دندانهای از دست رفته، یک دغدغه ای مهم برای تمامی افراد محسوب میشد، که معمولا راه حل تنها دندان مصنوعی یا همان پروتز متحرک بود. اما امروزه پیشرفت علم راه های مناسب تری در مقابل ما قرار داده که بهترین آن ایمپلنت دندان است. در این جا سعی داریم پروتز های مصنوعی و ایمپلنت را باهم مقایسه کنیم.

دندان نقش بسیار مهمی در زیبایی و سلامت فرد ایفا می کند و از دست دادن دندان که به علت های مختلفی می تواند رخ دهد ،یک اتفاقی بسیار ناخوشایند محسوب می شود. خوشبختانه امروزه روش های متنوعی برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته به دنیا ارائه شده است که هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند. که از انواع آنها می توانیم به ایمپلنت دندان و پروتز دندان اشاره کنیم.

نکته ای که باید به آن توجه کنیم این است که جایگزین دندان های از دست رفته علاوه بر یک انتخاب یک ضرورت است. به این دلیل که جای خالی دندان های از دست رفته علاوه بر اینکه تهدیدی جدی برای زیبایی لبخند و چهره شما محسوب می شود بلکه عواقب زیان باری بر سلامت سایر دندان ها، لثه و استخوان فک شما دارد. در این مقاله سعی در بررسی ایمپلنت دندان و پروتز دندان و همچنین دلیل برتری ایمپلنت بر پروتز داریم.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت یک روش دائمی برای جایگزین دندانهای از دست رفته است. امروزه با گسترش استفاده از ایمپلنت دندان ،افراد نگرانی چندانی برای دندان های از دست رفته خود ندارند .در واقع ایمپلنت یک پیچ از جنس تیتانیوم است که جایگزین ریشه دندان می شود و یک روکش (دندان مصنوعی ) بر روی آن پیچ فلزی قرار می گیرد. در حقیقت ایمپلنت یک درمان دائمی و همچنین بسیار طبیعی، برای دندان های از دست رفته است. به صورتی که کسی متوجه مصنوعی بودن دندان شما نمی شود و در نهایت زیبایی به چهره شما باز میگردد. و یک نکته قابل توجه این است که پایه ایمپلنت جای ریشه دندان را پر کرده و از تحلیل لثه و فک جلوگیری می کند. همچنین ثابت و دائمی بودن این روش و طول عمر بالا یکی دیگر از مزایای آن محسوب می شود. اگر از مزایای ایمپلنت دندان بخواهیم صحبت کنیم باید به این نکته اشاره کنیم که افرادی کهمبتلا به عفونت لثه و فک هستند نمی توانند پیش از درمان آن از این روش استفاده کنند. گرانی و طول درمان بلند مدت یکی دیگر از معایب این روش محسوب میشود. 

پروتز دندان چیست؟ 

پروتز دندان در واقع همان دندان مصنوعی است که جایگزین دندانهای از دست رفته می شود.که دو نوع ثابت و متحرک دارد. از انواع پروتز ثابت، تاج یا روکش دندان و بریج هستند. و پروتز مصنوعی همان دندان مصنوعی های سنتی می باشند. پروتز های ثابت و متحرک بسته به نیاز فرد، به شکل های گوناگونی تولید میشود و برای نصب این پروتز ها در جای خود از چسب های مخصوص و پیچ استفاده می شود. از مزایای این روش میتوان به ارزان بودن آن اشاره کرد و همچنین در صورتی که بعد از مدتی دندان های بیشتری از دست بدهید، میتوانید با تغییرات جزئی و بسیار ارزان آن را هم پوشش دهید. 

دلایل برتری ایمپلنت دندان بر پروتز دندان  

درواقع با پیشرفت علم، ایمپلنت دندان یک جایگزین بهتر نسبت به روش های دیگر محسوب می شود آن هم به این دلیل که با این روش درمان شما دیگر نگران لق شدن و در آمدن دندان جایگزین نخواهید بود و اما در پروتز های دندانی این چنین نیست و احتمال لق شدن آن بسیار است. همچنین نمای ظاهری دندان ایمپلنت شده بسیار طبیعی و زیبا تر از پروتز دندان خواهد بود. نکته ی قابل توجه دیگر این است که ایمپلنت با پر کردن اصولی ریشه دندان احتمال تحلیل استخوان فک و لثه ها وجود ندارد.

بهداشت دهان و دندان در ایمپلنت بسیار ساده تر از پروتز های دندانی است به این دلیل که شما میتوانید به صورت طبیعی از مسواک و نخ دندان استفاده کنید.

در روش ایمپلنت دندان هیچ آسیبی به دندان های مجاور وارد نمیشود. این در حالی است که در پروتز های دندانی امکان تراشیدن( درمان پل یا بریج) و آسیب به دندان های کناری بسیار است.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger  ایمپلنت دندان بهتر است یا  پروتز دندان مزایا و معایب
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر