بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (693 کلمه)

ارتودنسی یک دندان کج چگونه انجام می شود؟

Orthodontics-of-a-crooked-tooth ارتودنسی یک دندان کج چگونه انجام می شود؟

ارتودنسی یک دندان کج ممکن است از نظر عموم اهمیت چندانی نداشته باشد اما بایستی توجه داشته باشید که کج بودن یک دندان به خصوص یکی از دندان های جلویی می تواند جلب توجه بیشتری به هنگام لبخند زدن و صحبت کردن نماید و یک لبخند زیبا را تحت بیشترین تاثیر منفی قرار دهد. پس ارتودنسی یک دندان کج امری ضروری و کاملا منطقی است. 

ارتودنسی یک دندان کج به چه صورت انجام می شود؟ 

ارتودنسی یک دندان کج ممکن است از نظر عموم اهمیت چندانی نداشته باشد اما بایستی توجه داشته باشید که کج بودن یک دندان به خصوص یکی از دندان های جلویی می تواند جلب توجه بیشتری به هنگام لبخند زدن و صحبت کردن نماید و یک لبخند زیبا را تحت بیشترین تاثیر منفی قرار دهد. پس ارتودنسی یک دندان کج امری ضروری و کاملا منطقی است. برای آشنایی بیشتر با این موضوع در این متن با ما همراه باشید.

کج بودن یک دندان، وارد کردن فشار به دندان های کناری

علاوه بر اینکه کج بودن یک دندان می تواند لبخند شما را دچار نقص کرده و از این رو اعتماد به نفس تان را تحت تاثیر قرار دهد این موضوع منجر به وارد کردن فشار زیاد به دندان های کناری نیز می شود. فشار ناشی از دندان کج به مرور زمان می تواند به پوسیدگی دندان های کناری بیانجامد. خود دندان کج هم تحت فشار قرار گرفته و به احتمال زیاد حتی بسیار سریع تر سایر دندان ها دچار پوسیدگی می شود.

ارتودنسی یک دندان کج از انحراف فک نیز جلوگیری می کند

علاوه بر فواید و مزایای ذکر شده، ارتودنسی یک دندان کج می تواند در درمان کج به نظر رسیدن و انحراف فک نیز که ناشی از کج بودن آن تک دندان است موثر واقع شود. بایستی توجه داشته باشید که علاوه بر تمامی این موارد ارتودنسی یک دندان کج از مشکلات ثانویه بعدی ممکن نیز جلوگیری می کند؛ به عنوان مثال کج بودن یک دندان روی جویدن غذا، گوارش درست و حتی ادای صحیح برخی کلمات تاثیر می گذارد و تمام این مشکلات با ارتودنسی و رفع انحراف ان دندان می توانند برطرف شوند.

بنابراین با توجه به تاثیرات سوئی که دندان کج می تواند داشته باشد قرار داشتن آن در قسمت جلو یا عقب اهمیتی نمی یابد و در هر حال یک دندان کج با ایجاد فشار، پوسیدگی، تاثیر بر گوارش و صحبت کردن و ادای صحیح کلمات نیاز به درمان به صورت فوری دارد.

روش های مختلف ارتودنسی یک دندان کج 

ارتودنسی یک دندان کج بنا به تشخیص دندانپزشک متخصص می تواند با روش های مختلفی انجام شود. روش تشخیصی و گزینشی بایستی کجی و انحراف تک دندان کج را بدون وارد آوردن کوچکترین فشار و آسیب به دندان های کناری صاف کند. این رفع انحراف و صاف شدن به مرور زمان صورت می پذیرد.

برای تشخیص استفاده از روش های مختلف ارتودنسی، دندان پزشک متخصص ابتدا ا عکس برداری از فک و دندان ها استفاده از ارتودنسی و موثر واقع شدن آن برای درمان را تشخیص می دهد و سپس روش گزینشی خود را با توجه به شرایط تک دندان منحرف، انتخاب می کند. در حالت کلی ارتودنسی یک دندان کج می توان به یکی از دو روش ثابت و متحرک انجام شود.

روش ثابت- ارتودنسی یک دندان کج 

در این شیوه درمانی، دستگاه ارتودنسی بایستی تا پایان درمان بر روی دندان ها قرار بگیرد و برداشته نشود. برداشتن و گذاشتن مجدد دستگاه در روش ثابت توسط متخصص انجام می گیرد و از این رو گفته می شود که مراجعه منظم به مطب دندانپزشکی متخصص مربوطه در این شیوه می تواند در موفقیت آمیز بودن بیشتر رفع انحراف دندان کج موثر واقع شود. 

روش متحرک- ارتودنسی یک دندان کج 

در صورتی که بیمار قادر به تحمل دستگاه روش ثابت نباشد و ترجیحا روش متحرک را برگزیند متخصص دندانپزشکی با توجه به شرایط قرارگیری تک دندان کج می تواند از شیوه متحرک برای برطرف کردن مشکل استفاده کند. دستگاه متحرک را می توان در هر زمان از دهان خارج نمود اما برای اثربخشی بیشتر این روش بایستی به توصیه های متخصص در مورد زمانبندی استفاده از دستگاه و نگه داشتن آن در دهان توجه ویژه نمود. 

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger ارتودنسی یک دندان کج چگونه انجام می شود؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 31 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر