بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (634 کلمه)

ارتودنسی پیشگیری چیست؟

Preventive-orthodontics ارتودنسی پیشگیری

ارتودنسی پیشگیری یک روش ساده و ابتدایی است که دندان پزشکان برای جلوگیری از بروز ناهنجاری در دهان و دندان کودکان در آینده، از آن استفاده می کنند. همان طور که می دانید، بسیاری از افراد، به دلیل رویش نامنظم و بد دندان ها، نیاز به ارتودنسی دارند. اگر ارتودنسی دندان سال ها پس از رویش دندان انجام شود، ممکن است فرآیند درمان و نتیجه گیری مطلوب، مدت زمان بیشتری به طول انجامد. اما در صورتی که این عملیات، پس از رویش ابتدایی دندان ها در سنین کودکی انجام شود، می توان مدت زمان بهبودی را کوتاه کرد.

به ارتودنسی در سال های اولیه کودکی، ارتودنسی پیشگیری گفته می شود. این روش درمانی معمولا پس از 7 سالگی انجام می شود. در واقع اگر متوجه رویش نامنظم دندان در کودک خود شدید، باید در سنین 7 تا 8 سالگی کودک را به یک دندان پزشک معتبر معرفی کنید. دندان پزشک، پس معاینه و بررسی دندان های کودک، اقدامات لازم برای درمان را انجام می دهد و در صورت نیاز، برای شروع ارتودنسی اولیه اقدام خواهد کرد. در این مقاله به بررسی مزیت ها و کاربرد استفاده از این روش درمانی خواهیم پرداخت. پس گام به گام در ادامه محتوا، همراه ما باشید.

چه کودکانی به ارتودنسی پیشگیری نیاز دارند؟

همان طور که بیان شد، دندان پزشک با معاینه دندان های کودک، نیاز یا عدم نیاز او به ارتودنسی پیشگیری را تشخیص می دهد. در صورت وجود مشکلاتی، دندان پزشک ترجیح می دهد تا از این روش برای درمان کودک استفاده کند. از مهم ترین این مشکلات می توان به مشکل در جویدن غذا، مشکل در تنفس، اختلال در حرف زدن، ساییدگی دندان ها روی هم، جلو آمدن فک، عدم تقارن اجزای دهان، دندان های جلو زده و... اشاره کرد. در صورت وجود چنین مشکلاتی، لازم است عملیات ارتودنسی پیشگیری برای کودک انجام شود.  

بررسی مزیت های استفاده از ارتودنسی پیشگیری 

استفاده از روش ارتودنسی پیشگیری مزیت های زیادی با خود به همراه دارد. از مهم ترین این مزیت ها می توان به جلوگیری از پیشرفت ناهنجاری های دهان و دندان اشاره کرد. در صورتی که در سنین ابتدایی جلوی پیشرفت این ناهنجاری گرفته شود، می توان آن را سریع تر و راحت تر درمان کرد. متاسفانه بسیاری از کودکان مبتلا به این ناهنجاری، در تکلم دچار مشکلاتی هستند. با انجام این روش می توان اختلالات تکلمی این کودکان را تا حد زیادی رفع کرد.

به علاوه با استفاده از روش ارتودنسی پیشگیری، سلامت دهان و دندان حفظ خواهد شد. گاهی اوقات به دلیل رویش بد و نامنظم دندان ها، تکه های غذا در بین آن ها گیر می کنند و باعث بروز پلاک، روی دندان های کودک خواهند شد. گاهی این مشکل حتی با مسواک زدن و کشیدن نخ دندان نیز برطرف نخواهد شد. با رفع چنین اختلالاتی به وسیله این ارتودنسی، می توان سلامت دهان و دندان را افزایش داد. علاوه بر تمامی این موارد، انجام ارتودنسی پیشگیری، اعتماد به نفس کودک را تا حد زیادی افزایش می دهد. وجود این ناهنجاری ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در ظاهر، تکلم و تنفس کودک شود. بنابراین اعتماد به نفس او کاهش پیدا می کند. اما با رفع این ناهنجاری به وسیله استفاده از ارتودنسی ابتدایی، می توان اعتماد به نفس کودک را تا حد زیادی افزایش داد.

خلاصه و جمع بندی

استفاده از ارتودنسی پیشگیری برای کودکانی که دچار ناهنجاری های دندانی هستند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از جمله این ناهنجاری ها می توان به جلو آمدن فک و دندان، فشردن دندان ها روی هم، مشکلات تکلمی و تنفسی و... اشاره کرد. برای رفع چنین مشکلاتی باید کودک خود را در بازه سنی 7 تا 8 سالگی به یک دندان پزشک حاذق معرفی کنید تا با استفاده از ارتودنسی ابتدایی، روند درمان کودک را آغاز کند.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger ارتودنسی پیشگیری چیست؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
سه شنبه, 04 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر