بلاگ

تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه (744 کلمه)

ارتودنسی پیشگیرانه چیست؟ و چرا باید آن را جدی گرفت؟

What-is-preventive-orthodontics--And-why-should-it-be-taken-seriously ارتودنسی پیشگیرانه چیست؟ و چرا باید آن را جدی گرفت؟

چه زمانی باید کودک را به پیش یک دندان پزشک برد؟ مطابق اعلام انجمن دندانپزشکی کشورهای پیشرفته ای مثل استرالیا و آمریکا، زمانی که کودکان اولین دندان های خود را در می آورند (معمولاً از سن ۱۲ ماهگی) باید به نزد یک دندانپزشک برده شوند تا دندان هایشان و چینش آن ها مورد بررسی دقیق قرار بگیرد. شاید فکر کنید که خیلی زود است و چرا باید کودک را در این سن پایین به پیش دندانپزشک برد اما برای سلامتی دهان و دندان بهتر است همواره از سنین پایین به دندانپزشکان مراجعه کنید. از طرفی دندان پزشکان توصیه می کنند که از سن ۷ سالگی نیز کودکان را به متخصص ارتودنسی نشان دهید تا کار ارتودنسی پیشگیری را از این سن آغاز کند. 

همه چیز درباره ارتودنسی پیشگیرانه

ارتودنسی پیشگیری یا پیشگیرانه در کودکان راهی است برای تشخیص و پیش‌بینی مشکلات دندان در کودکان است که توسط متخصصان ارتودنسی انجام می‌شود. اگر کودکان خود را از سنین پایین به نظر متخصصان ببرید آنها می توانند با ارزیابی های دقیق نحوه رشد دندان کودک شما را مشاهده کرده و پیش بینی کند که الگوی رشد دندان ها چگونه است. اگر متخصص تشخیص دهد که مشکلی در خصوص دندان‌های کودک شما وجود دارد و در آینده احتمالاً با دردسر همراه باشد در همان زمان مقدمات پیشگیری و درمان آن را آماده می کند با کمک ارتودنسی پیشگیرانه کودک دیگر در آینده با مشکلات ارتودنسی مواجه نخواهد شد. علاوه بر این، اگر مشکلی در خصوص دندان کودک شما وجود داشته باشد متخصصان ارتودنسی پیشگیرانه و با درمان های اولیه اقدام به اصلاح آن می کنند. 

مزیت و فایده مهم این نوع ارتودنسی این است که هم هزینه کمتری دارد و هم بسیاری از مشکلات را به راحتی حل می کند حال آنکه اگر مشکلات به حال خودشان رها شوند در آینده برای برطرف کردن آنها هم هزینه ارتودنسی زیادی نیاز است و هم درد و رفت و آمد بیشتری در انتظار است.

هدف از ارتودنسی پیشگیرانه چیست؟ 

ارتودنسی پیشگیرانه در کودکان راهی برای تشخیص زودهنگام مشکلات احتمالی رشد دندان و همینطور پیش‌بینی ناهنجاری‌های فک در آینده است. متخصص می‌تواند با معاینه و بررسی لازم نحوه رشد دندانهای کودک را به درستی ارزیابی کند و در صورت لزوم اقدام به درمان های اولیه و ارتودنسی پیشگیرانه کند. اگر تشخیص پزشکی این باشد که فرزند شما نیاز به ارتودنسی پیشگیرانه دارند مقدمات آن را فراهم می کند تا روند رشد فک و دندان را تغییر دهد به این ترتیب ناهنجاری های فک و دندان فرزندتان به صورت زودهنگام و با درمان های اولیه اصلاح خواهد شد. ارتودنسی پیشگیرانه باعث می شود نیازی به درمان ارتودنسی در بزرگسالی که با درد و هزینه بیشتری همراه است وجود نداشته باشد. 

علائم نیاز به ارتودنسی پیشگیرانه در کودکی چه چیزهایی هستند؟

نشانه‌هایی وجود دارد تا بتوانید تشخیص دهید کودک شما به ارتودنسی پیشگیری نیاز دارد یا خیر. البته که تشخیص این امر به عهده پزشک متخصص ارتودنسی است و شما نیز به هر حال با وجود یا عدم وجود این نشانه ها باید در زمان مناسب به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید اما وجود این علایم لزوم مراجعه به ارتودنتسیت در هفت سالگی را تشدید می کند.

  • اختلال در تنفس و تنفس دهانی بیش از حد
  • اختلال در تکلم
  • مشکلات جویدن غذا
  • افتادن دیرهنگام و زودهنگام دندان شیری
  • بیرون‌زدگی و انحراف دندان‌های شیری
  • نامتناسب بودن وضعیت فک (جلو و عقب بودن یا انحراف به طرفین)

اگر این علائم در کودک دیده شود احتمال اینکه نیاز به ارتودنسی پیشگیری داشته باشد بالا تر است پس حتما در هفت سالگی او را برای معاینه نزد یک متخصص ارتودنسی ببرید.

فواید ارتودنسی پیشگیری

اگر تا به اینجای متن را مطالعه کرده باشید با مزایای ارتودنسی پیشگیری آشنا شده‌اید.در این بخش یک جمع‌بندی از قواعدی که ارتودنسی پیشگیری از فوایدی که ارتودنسی پیشگیرانه ایجاد می‌کند خواهیم داشت:

  • کنترل روند رشد فک
  • اصلاح الگوی رشد دندان
  • رفع مشکلات احتمالی یا فعلی تکلم، تنفس و جویدن
  • رفع نیاز به ارتودنسی در سنین بزرگسالی
  • رفع نیاز به جراحی احتمالی اصلاح فک
  • کم دردسر بودن درمان نسبت به ارتودنسی در بزرگسالی
  • به صرفه بودن هزینه‌های درمان نسبت به ارتودنسی در بزرگسالی

همه مزایا با مراجعه به موقع در 7 سالگی به یک متخصص ارتودنسی قابل دستیابی خواهد بود. لطفا اگر کوچک ترین علائمی در فرزندتان می‌بینید زودتر او را به یک دندان پزشک یا یک ارتودنتیست ببرید. حتی در صورت عدم نشانه ای مبنی بر ناهنجاری یا عدم تناسب در دندان ها باز هم برای اطمینان فرزندتان را برای معاینه به پیش یک متخصص ببرید.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger ارتودنسی پیشگیرانه چیست؟ و چرا باید آن را جدی گرفت؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 10 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر