بلاگ

تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه (719 کلمه)

انواع ارتودنسی نامرئی

انواع ارتودنسی نامرئی - متخصص ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

به کارگیری انواع ارتودنسی نامرئی به شکل گسترده­ای مورد استقبال قرار گرفته است و اغلب افراد به دلیل نامرئی بودن  این سیستم ارتودنسی استفاده از آن را ترجیح می­دهند. تشخیص استفاده از آن به  عهده متخصص ارتودنسی است و بهره گیری از مواد با کیفیت و مستحکم اهمیت ویژه­ای دارد. لذا در انتخاب متخصص ماهر و باتجربه باید دقت لازم را به کار برد. 

  ارتودنسی نامرئی و اهمیت به کارگیری آن

عواملی مانند افتادن دندان­ها، رشد غیر عادی استخوان فک باعث فاصله بین دندان­ها می­شود. این فاصله علاوه بر ظاهر می­تواند باعث مشکلاتی مانند بیماری لثه نیز گردد. جهت درمان این موضوع از انواع ارتودنسی استفاده می­شود. امروزه بزرگسالان و نوجوانان بجای بریس­های سیمی که ظاهر ناخوش آیندی دارند، بیشتر طرفدار استفاده از انواع ارتودنسی نامرئی هستند و یکی از درمان­های شایع در کلینیک­های دندانپزشکی می­باشد، زیرا در ارتودنسی نامرئی ابزارهای ثابت کننده دندان قابل مشاهده نیست و عملا از بریس­های سیمی استفاده نمی­شود و فرد زمان کمتری را در مطب می­گذارند و همچنین لازم نیست بیمار برای محکم کردن سیم­ها به مطب مراجعه کند. ارتودنسی نامرئی جدیدترین تکنولوژی در این زمینه است.  

  انواع ارتودنسی نامرئی و فواید آنها

 بنا به  گفته دکتر مرتضی عشاق متخصص ارتودنسی، انواع ارتودنسی نامرئی بطور کلی به دوسته ثابت و متحرک تقسیم می شوند. اگر فرد خودش بتواند ارتودنسی را از دهانش خارج کند ارتودنسی متحرک و اگر نتواند آن را جابجا کند در دسته ارتودنسی ثابت قرار می­گیرد. معمولا انواع ارتودنسی نامرئی برای کودکان مناسب نیست و عموما برای نوجوانان و بزرگسالان استفاده می­شود زیرا به همکاری و مراقبت­های ویژه بیمار نیاز دارد. طول درمان نیز به شدت نابهنجاری بستگی دارد و توسط متخصص تعیین می­شود.

انواع ارتودنسی ثابت:

ارتودنسی لینگوال: در این نوع از انواع ارتودنسی نامرئی سیم­ها پشت­ دندان­های بالا و پایین قرار می­گیرند و از روی دندان قابل مشاهده نیست به همین جهت به آن ارتودنسی مخفی نیز گفته می­شود. براکت (نگین­هایی) که در ارتودنسی لینگوال به کار می­رود از جنس فلز است. اما از آنجایی که در این نوع ارتودنسی فضای زیادی در دهان اشغال می­شود و برای زبان آزاردهنده است محبوبیت زیادی ندارد. در عین حال نیز در صورت تجمع جرم در اطراف نگین­ها قابل مشاهده نیست و در ظاهر فرد مشکلی ایجاد نمی­کند.

ارتودنسی با براکتهای سرامیکی: در این نوع از انواع ارتودنسی نامرئی از براکت­های با رنگ دندان استفاده می­شود. عموما جنس براکت، پلاستیک یا سرامیک است و برای بیمار با هر نوع از ناهنجاری می­توان از این نوع از درمان استفاده کرد. عموما این براکت­ها از براکت­های فلزی گران­تر هستند. این روش استحکام و ظاهر بسیار زیبایی دارد و برای صحبت کردن هم اختلالی ایجاد نمی­کند.


  ارتودنسی متحرک: 

ارتودنسی با پلاک شفاف: در این نوع از ارتودنسی نامرئی از پلاک­های نامرئی بهره می­گیرند و تشخیص استفاده از آن توسط متخصص ارتودنسی  و پس از معاینه صورت می­‌گیرد. بنا به نظر دکتر مرتضی عشاق متخصص ارتودنسی این روش برای دندان و لثه تحریک کمتری ایجاد می­کند و روشی مناسب برای دندان­های پر ازدحام، کراس بایت، اوربایت و آندربایت است. در این روش ابتدا از دندان­ها قالب گیری و سپس قالبی مناسب با دندان­ها ساخته می­شو­د که براحتی هر زمانی که فرد بخواهد جهت حفظ بهداشت و سلامت دندان­ها می­تواند آنها را خارج کند و از مسواک یا نخ دندان استفاده کند، در نتیجه احتمال پوسیدگی دندان­ها کاهش می­یابد. البته محدودیت زمانی دارد و نهایت تا 4 ساعت در هر شبانه روز می­توان آن را از دهان خارج کرد. در صورت تشخیص متخصص و استفاده از این نوع‌ارتودنسی پلاک­ها باید هر دو الی سه هفته یکبار به وسیله بیمار تعویض شود. در این روش معمولا برای هر بیمار بین 18 تا 30 پلاک ساخته می­شود که به شکل پی در پی استفاده می­گردد. این روش به دلیل شفاف بودن پلاک­ها و امکان جابجایی طرفدار و محبوبیت بسیار زیادی دارد.  

از جمله مزیت‌­های دیگر ارتودنسی نامرئی این است که متخصص با شبیه سازهای مجازی که به وسیله کامپیوتر در روند درمان انجام می­گیرد به بیمار این امکان را می­دهد که فرایند درمان و اصلاحات برنامه ریزی شده را به صورت سه بعدی مشاهده کند.

تجربه و  مهارت متخصص ارتودنسی در زمینه ارائه خدمات و کیفیت مواد استفاده شده از نظر استحکام، دوام و تاثیرگذاری اهمیت ویژه­ای دارد.  دکتر مرتضی عشاق متخصص ارتودنسی در جهت حمایت بیماران بهترین و بادوام­ ترین سیستم ارتودنسی نامرئی را به کار می­گیرد . 

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger  انواع ارتودنسی نامرئی ثابت و متحرک ⚡ ارتودنسی لینگوال ⚡ ارتودنسی با براکتهای سرامیکی
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر