بلاگ

تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه (743 کلمه)

ارتودنسی مخفی چیست؟

Hidden-orthodontics ارتودنسی مخفی

با توجه به اینکه ارتودنسی مخفی یکی از پرطرفدارترین ها به حساب می آید در ادامه قصد داریم اطلاعاتی در خصوص این شیوه ارتودنسی در اختیارتان قرار دهیم. ارتودنسی مخفی که به آن ارتودنسی لینگوال نیز می گویند، یکی دیگر از شیوه های انجام ارتودنسی است که کمی متفاوت با سایر روش ها انجام می شود. در این روش مزایای متعددی شامل حال بیمار می شود. به همین علت امروزه بسیاری از افراد ترجیح می دهند که از این ارتودنسی برای مرتب شدن دندان هایشان استفاده کنند. ارتودنسی لینگوال برخلاف سایر روش های سنتی ارتودنسی جلوه بدی برای لبخند افراد ایجاد نمی کند. البته در ادامه بیشتر با این شیوه ارتودنسی آشنا خواهیم شد.  

ارتودنسی مخفی چیست و چگونه انجام می شود؟ 

ارتودنسی مخفی همانطور که از نامش پیداست به صورت پنهان و کاملا مخفی است. به گونه ای که در حین صحبت کردن و یا خندیدن براکت ها و سیم های ارتودنسی روی سطح دندان های بیمار دیده نمی شوند. در این روش ارتودنسی، سیم ها و براکت ها در قسمت پشت دندان ها نصب می شوند. به همین علت اکثر کسانی که مایل نیستند دستگاه های ارتودنسی روی دندان هایشان نمایان باشند، از این روش استفاده می کنند.

برای ارتودنسی لینگوال نیاز است تا حتما از یک ارتودنتیست ماهر و متخصص کمک بگیرید. زیرا حساسیت های بسیار زیادی در این شیوه ارتودنسی وجود دارد که اگر توسط پزشک رعایت نشود، برای بیمار تبعاتی را به همراه خواهد داشت. بنابراین ارتودنسی لینگوال با ارتودنسی های معمولی تفاوتی ندارد. بلکه فقط در این شیوه ارتودنسی براکت ها در پشت دندان قرار می گیرند.

دوره درمان با ارتودنسی مخفی چقدر است؟

در ارتودنسی مخفی مانند سایر روش های ارتودنسی یک بازه زمانی مشخص نیاز است تا درمان صورت بگیرد. همانطور که می دانید نتیجه گرفتن از ارتودنسی به عوامل متعددی بستگی دارد. جنس فک و دندان، میزان مقاومت استخوان های فک، کیفیت ارتودنسی و... همگی جزو عوامل موثری هستند که بر نتیجه ارتودنسی تاثیر می گذارند. اما به طور کلی در ارتودنسی لینگوال بیمار بین 18 تا 36 ماه نتیجه می گیرد. در حقیقت نوع مشکل بیمار و میزان نامرتب بودن دندان های او نیز همگی در نتیجه گیری از درمان با ارتودنسی تاثیر می گذارند.

اگر بخواهیم از نظر نتیجه گرفتن از درمان ارتودنسی مخفی را با سایر ارتودنسی ها مقایسه کنیم، باید بگوییم تفاوت خاصی برای این روش ارتودنسی با سایر روش ها وجود ندارد. چرا که براکت هایی که در ارتودنسی ثابت و مخفی روی دندان بیمار قرار می گیرند، یکسان است. تنها محل قرارگیری براکت ها متفاوت است.

چگونه از دندان هایی که ارتودنسی لینگوال دارند مراقبت کنیم؟

مراقبت از دندان هایی که ارتودنسی مخفی دارند کار چندان سخت یا پیچیده ای نیست. اما باید نهایت دقت را به خرج دهید. همچین باید دقیقا به دستورالعمل های پزشک عمل کنید تا با مشکل خرابی دندان ها روبرو نشوید. برای مراقبت از دندان هایی که ارتودنسی مخفی دارند می بایست به نکات زیر توجه کنید:

  • حتما بعد از غذا خوردن دندان هایتان را با مسواک مخصوص ارتودنسی مسواک بزنید..
  • بهتر است مدت زمان مسواک زدنتان کمتر از 2 دقیقه نباشد.
  • حتما پس از غذا خوردن از نخ دندان استفاده کنید و باقی مانده غذا را از فضا مابین دندان هایتان خارج کنید.
  • در زمان های مقرر به پزشک مراجعه کنید تا دندان هایتان را به خوبی بررسی کند.
  • حتما اطراف براکت ها را به خوبی تمیز کنید و مطمئن شوید که غذا و یا مواد خوراکی به آنها نچسبیده است.

آیا این روش ارتودنسی در حرف زدن یا خندیدن اختلال ایجاد می کند؟

بسیاری از افراد این تصور را دارند که ارتودنسی مخفی در حرف زدن یا خندیدن اختلالاتی ایجاد می کند. در حالی که اصلا اینطور نیست. با وجود اینکه براکت ها و سیم های ارتودنسی در قسمت پشت دندان ها قرار می گیرند، اما هیچ اختلالی در حرف زدن یا خندیدن به وجود نمی آورند. حتی مشکلاتی مانند زخم شدن زبان یا لثه برای بیمار به وجود نمی آید. بنابراین اگر قصد دارید از این روش برای مرتب کردن دندان هایتان استفاده کنید، بهتر است تا این دغدغه ها را نداشته باشید.

کلام آخر

ارتودنسی مخفی روشی مناسب برای مرتب کردن و اصطلاح کجی و بدفرمی دندان ها است. در این بخش اطلاعاتی در این خصوص را در اختیار شما قرار دادیم. با توجه به مواردی که در اینجا به آنها اشاره کردیم، شما می توانید ارتودنسی لینگوال را نزد بهترین ارتودنتیست انجام دهید و در بازه زمانی مشخصی شاهد نتایج آن بر زیبایی دندان هایتان باشید.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger ارتودنسی مخفی چیست؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 10 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر