بلاگ

تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه (765 کلمه)

ارتودنسی زبانی چیست؟

Lingual-orthodontic_20221125-063518_1 ارتودنسی زبانی

  اگر قصد انجام ارتودنسی را دارید بهتر است تا در ابتدا در خصوص یکی از روش های رایج یعنی ارتودنسی زبانی اطلاعاتی کسب کنید. در ادامه با ما همراه باشید. ارتودنسی زبانی چیست و چه تفاوتی با سایر ارتودنسی ها دارد؟ این روش ارتودنسی برای چه کسانی مناسب است؟ هزینه آن چقدر است؟ از آنجایی که ارتودنسی یکی از پرطرفدارترین اقدامات زیبایی برای دندان ها است، انواع مختلفی دارد. هر یک از انواع ارتودنسی ها مناسب افراد با شرایط خاص و منحصر به فرد خودشان هستند. در ادامه به بررسی این می پردازیم که ارتودنسی زبانی چیست و اطلاعاتی در این خصوص در اختیار شما قرار می دهیم.

ارتودنسی زبانی یا لینگوال چیست؟ 

ارتودنسی زبانی یا لینگوال یکی از شیوه های ارتودنسی است که در آن براکت ها دیده نمی شوند. زیرا در این روش ارتودنسی براکت ها در پشت دندان ها چسبانده می شوند. بنابراین کسانی که می خواهند ارتودنسی شان پنهان باشد و به سادگی قابل رویت نباشد، می توانند از این شیوه استفاده کنند. مانند سایر روش های ارتودنسی، در این روش سیم ها و براکت ها با هدف صاف شدن و نظم دادن به دندان ها روی آنها نصب می شوند.  

این روش ارتودنسی برای چه کسانی مناسب است؟ 

  آیا می دانید ارتودنسی زبانی برای چه کسانی مناسب است؟ به طور کلی تمام افراد می توانند از این روش برای مرتب کردن و برطرف نمودن کجی و بی نظمی دندان هایشان استفاده کنند. اما افرادی مانند ورزشکاران، مدل ها، بازیگران و سلبریتی ها و... معمولا این روش ارتودنسی را انتخاب می کنند. زیرا در این روش ظاهر دندان ها مرتب دیده می شود و هیچ گونه سیم و براکتی روی دندان ها قرار نمی گیرد. در نتیجه در حین غذا خوردن، صحبت کردن، خندیدن و... دستگاه ارتودنسی مشاهده نمی شود.

ارتودنسی لینگوال چه مزایایی دارد؟ 

ارتودنسی زبانی یا لینگوال در مقایسه با سایر روش هایی که برای ارتودنسی دندان ها وجود دارد، از یک سری مزایا برخوردار است. مهمترین مزایای ارتودنسی لینگوال شامل موارد زیر می شود:

  • غیر قابل رویت بودن براکت ها و دستگاه ارتودنسی

برخی از افراد علیرغم اینکه دندان های نامرتبی دارند، مایل نیستند تا سیم ها و براکت های ارتودنسی را روی دندان هایشان تحمل کنند. در نتیجه برای پیگیری روند درمان می توانند از ارتودنسی زبانی کمک بگیرند. در این روش ارتودنسی، به هیچ عنوان سیم ها و براکت ها قابل مشاهده نیستند.

  • اصلاح پیچیده ترین مشکلات دندان ها

ممکن است بعضی از افراد دندان های بدفرم، کج و فوق العاده نامرتبی داشته باشند. در این میان گاهی پیش می آید که مشکلاتی برای فک نیز وجود دارد. در نتیجه ارتودنسی زبانی برای این افراد پیشنهاد می شود. زیرا در این روش ارتودنسی پیچیده ترین مشکلات دندان ها نیز اصلاح می شوند.

ارتودنسی ثابت بهتر است یا ارتودنسی زبانی؟

با وجود اینکه ارتودنسی زبانی مزایای متعددی دارد، اما به جرات باید بگوییم هنوز به اندازه ارتودنسی ثابت، تاثیر آن مشاهده نشده است. بنابراین اگر می خواهید از یک روش قابل اعتمادتر ظاهر دندان هایتان را آراسته و مرتب کنید، بهتر است به سراغ ارتودنسی ثبت بروید. البته لازم ات تا بدانید اگر ارتودنسی لینگوال یا زبانی را نزد متخصص باتجربه و متبحر انجام دهید، قطعا شاهد نتایج شگفت انگیز آن خواهید بود. زیرا در این روش ارتودنسی نصب سیم ها و براکت ها برای پزشک بسیار دشوار است و حتما باید توسط پزشک باتجربه و ماهر انجام شود.  

هزینه ارتودنسی زبانی چقدر است؟ 

هزینه ارتودنسی زبانی با توجه به عوامل مختلفی متفاوت است. همانطور که می دانید برای مطلع شدن از هزینه ارتودنسی باید ابتدا توسط پزشک معاینه شوید تا وضعیت دندان هایتان مورد بررسی قرار بگیرد. اما در حالت کلی به دلیل شیوه خاصی که برای نصب براکت ها و سیم های این نوع ارتودنسی به کار گرفته می شود، هزینه آن در مقایسه با سایر روش ها بیشتر است. البته خوب است تا بدانید برای برآورد هزینه ارتودنسی دندان به روش زبانی حتما باید مراجعه حضوری داشته باشید و توسط پزشک متخصص معاینه شوید.

کلام آخر

ارتودنسی زبانی که نام دیگر آن ارتودنسی لینگوال است، یکی از انواع روش های ارتودنسی به حساب می آید. در این بخش اطلاعاتی در خصوص این روش ارتودنسی در اختیارتان قرار دادیم. شما می توانید با توجه به بودجه و سطح انتظاراتی که دارید و همچنین مشورت با پزشک متخصص، از این روش برای نظم بخشیدن و مرتب کردن دندان هایتان استفاده کنید. در نهایت هم باید به این موضوع اشاره داشته باشیم که به دلیل حساسیت هایی که در این روش ارتودنسی وجود دارد، بهتر است تا حتما آن را نزد بهترین و باتجربه ترین پزشک متخصص انجام دهید.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger ارتودنسی زبانی چیست؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
سه شنبه, 29 اسفند 1402

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر