بلاگ

تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه (1054 کلمه)

ارتودنسی سریع

Rapid-orthodontics مزایای ارتودنسی سریع - دکتر مرتضی عشاق

آیا با مزایای ارتودنسی سریع آشنایی دارید؟ با انجام ارتودنسی سریع می توانید با مرتب کردن دندان های ناهموار و به هم ریخته، لبخندی زیبا و جذاب داشته باشید.

امروزه روش های مختلفی برای مرتب کردن دندان های کج وجود دارد. با کمک این روش بسیاری از شکستگی های جزئی دندان و یا تغییر رنگ دندان ها درمان می شود.

ارتودنسی سریعمی تواند بدون استفاده از بریس ها و سیم های ارتودنسی، مشکلات جزئی کجی دندان ها را درمان کند.با استفاده از این روش نتایج شگفت انگیزی جهت مرتب کردن دندان ها به دست می آید. در نتیجه لبخند زیباتر و جذاب تری ایجاد می شود..

ارتودنسی سریع، یک نوع تکنولوژی پیشرفته است که در طی مدت زمان چند دقیقه تا چند روز دندان ها را مرتب می کند. در روش های ارتودنسی معمولی چند سال برای درمان زمان نیاز است. در این روش درمانی تغییر شکل دندان ها با استفاده از باندینگ، ونیرهای سرامیکی و روکش های دندانی انجام می شود.

ارتودنسی سریع مناسب چه افرادی می باشد؟

ارتودنسی سریع برای افرادی مناسب است که درجات خفیفی از مشکلات دندانی دارند.

  • 1-دندان های نامرتب و کج به مقدار جزئی
  • 2-وجود فاصله بین دندان ها
  • 3-نامرتبی دندان ها
  • 4-دندان بیرون زده
  • 5-دندان های لب پر شده یا ترک خورده

چه کسانی نمی توانند از این روش درمانی استفاده کنند؟

البته لازم است بدانید کسانی که دچار مشکلات شدیدتر دندانی مانند اوربایت شدید، کراس بایت، اندربایت و یا مشکلات بد فرمی فک هستند، باید حتما برای درمان مشکلات دهان و دندان خود از سیم ها و بریس های ارتودنسی استفاده کنند.

مزایای ارتودنسی سریع عبارتند از:

  • مرتب کردن سریع دندان ها
  • اصلاح طرح لبخند
  • افزایش اعتماد به نفس
  • کمک به جوانسازی صورت
  • طول درمان کوتاه نسبت به ارتودنسی معمولی
  • روشی غیر تهاجمی و بدون درد
  • در یک یا دو جلسه درمان انجام می شود.
  • با رعایت بهداشت دهان و دندان نتیجه ارتودنسی بیشتر از ده سال باقی می ماند.

روش هایارتودنسی سریع

  • ونیرهای پرسلنی: ونیرها یک روش بسیار مناسب برای اصلاح مشکلات دندان می باشند. این روش بدون درد و مطمئن می باشد. رنگ ونیرها مطابق با رنگ دندان های دیگر ساخته می شود. رنگ ونیرهای پرسلنی ثابت است. این روش درمانی خیلی سریع بر روی دندان قرار داده می شود و نتیجه آن بلافاصله قابل مشاهده است. رایج ترین نوع انجام ارتودنسی سریع استفاده از ونیرهای سرامیکی یا پرسلنی می باشد.
  • روکش دندان: روکش دندانی مانند ونیرها از پرسلین ساخته می شود. روکش برای پوشاندن دندان های شکسته، آسیب دیده و پوسیده استفاده می شود. نصب روکش دندان نسبت به ونیر تهاجمی تر است زیرا برای نصب آن باید سطح دندان تراشیده شود. از روکش دندان برای برطرف کردن مشکلات بهداشتی و زیبایی دهان و دندان استفاده می شود.
  • 3باندینگ دندان: برای مرتب کردن دندان ها می توان از باندینگ های کامپوزیتی بدون استفاده از بریس استفاده کرد. باندینگ برای ترمیم و برطرف کردن مشکلات جزئی دندان ها استفاده می شود. انجام این روش در یک جلسه درمانی انجام می شود.
  • انله و اینله دندانی:از اینله و انله برای درمان جزئی دندان های شکسته، آسیب دیده و پوسیده استفاده می شود. این روش درمانی خیلی سریع انجام می شود. از این روش برای تقویت و زیبایی دندان های ضعیف و ترک خورده استفاده می شود.

  آیا در ارتودنسی سریع، وضعیت دندان ها به حالت اولیه برمی‌گردد؟

در ارتودنسی سریع بیمار در سریع ترین زمان ممکن به نتیجه می رسد. اما سوال اصلی اینجاست. آیا امکان بازگشت دندان ها به حالت اولیه وجود دارد؟ به طور کلی برای انجام ارتودنسی سریع بهتر است تا به پزشک متخصص و با تجربه مراجعه کنید. زیرا در این صورت از هر نظر سلامت دندان هایتان تضمین شده است. پزشک متخصص و با تجربه با اتکا بر مهارتی که دارد، ارتودنسی را طبق اصول پیش می برد. در نتیجه امکان بازگشت دندان ها به حالت اولیه وجود ندارد. اما در صورتی که ارتودنسی به صورت غیر اصولی انجام شود، قطعا آسیب هایی سلامت دندان ها را تهدید می کند و ممکن است دندان ها به حالت اولیه خود بازگردند.

 

درمان با ارتودنسی سریع چقدر طول می کشد؟

ارتودنسی آمریکایی با توجه به شرایط بیمار و تشخیص پزشک انجام می شود. به طور کلی نتیجه گیری از این روش ارتودنسی تماما به شرایط و موقعیت بیمار بستگی دارد. اما با توجه به نوع و شدت مشکل در این ارتودنسی بعد از 6 الی 12 ماه بیمار به نتیجه مطلوب می رسد. بنابراین می توان گفت در سریع ترین حالت ممکن ظاهر دندان ها مرتب و زیبا می شود. این روش ارتودنسی برای کسانی مناسب است که فرصت کافی ندارند و می خواهند در بازه زمانی کوتاهی به نتیجه برسند. همانطور که می دانید زیبایی دندان ها بیشترین تاثیر را بر زیبایی ظاهری افراد دارد.

  آیا ارتودنسی سریع به دندان ها آسیب می رساند؟

با توجه به اینکه ارتودنسی سریع در بازه زمانی کوتاهی بیمار را به نتیجه می رساند، شاید بپرسید آیا برای دندان ها آسیب هایی به همراه دارد؟ در پاسخ باید بگوییم اگر این کار را نزد بهترین پزشک یا ارتودنتیست انجام دهید، قطعا خیر! با توجه به اینکه در این روش ارتودنسی فک هیچ مشکل و ناهنجاری خاصی ندارد، پزشک بیشتر بر روی حرکت دندان ها متمرکز می شود. اما پزشک باید با توجه به شرایط بیمار دندان ها را حرکت دهد و در این خصوص محدودیت هایی نیز وجود دارد.

  • مراقبت های بهداشتی بعد از انجام ارتودنسی سریع
 

  • رعایت بهداشت دهان و دندان
  • مراجعه منظم به دندانپزشک
  • مسواک زدن و استفاده از نخ دندان حداقل دو بار در روز
  • پرهیز از جویدن خوراکی های سفت 
  • پوشیدن محافظ دندان در زمان انجام تمرینات ورزشی رزمی و ورزش های پربرخورد
  • استفاده از محافظ دندانی در طول شب در صورت احتمال دندان قروچه

ارتودنسی سریع یکی از شیوه های ارتودنسی است که در این بخش در مورد آن صحبت کردیم. با توجه به اینکه در  این روش فک بیمار هیچ ناهنجاری و مشکلی ندارد و مشکل صرفا برای دندان های بیمار است، پزشک باید قبل از انجام ارتودنسی سریع بیمار را معاینه کند. این روش که معمولا نتیجه سریعی هم دارد، باید توسط پزشک متخصص و ماهر انجام شود. زیرا در غیر این صورت ممکن است بیمار با مشکلاتی روبرو شود و نتیجه مطلوب حاصل نگردد. اگر قصد انجام ارتودنسی سریع را دارید، می بایست به صورت حضوری به کلینیک مورد نظر مراجعه کنید و ابتدا توسط پزشک معاینه شوید

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger ارتودنسی سریع ✅ مزایا و معایب
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 31 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر