بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (608 کلمه)

آناتومی دندان

Dental-anatomy بررسی نکاتی در مورد آناتومی دندان

آناتومی دندان شامل بررسی اجزای ساختاری دندان است. همان طور که می دانید، دندان ها از مهم ترین اعضای بدن به شمار می روند که بدون آن ها عملیات بلع و جویدن غذا عملا غیر ممکن است. بنابراین مراقبت از دندان ها در درجه بالایی از اهمیت قرار دارد. برای این که با شیوه صحیح مراقبت از دندان ها آشنا شوید، ابتدا باید ساختار و آناتومی آن ها را یاد بگیرید. هر دندان از بخش هایی جدا تشکیل شده که هر یک از آن ها وظیفه ای جداگانه دارند. آشنایی با آناتومی دندان به شما این امکان را می دهد که با ساختار و کلیات دندان آشنا شوید و مراقبت از آن را به صورت اصولی دنبال کنید. در این محتوا قصد داریم به بررسی ساختار دندان ها و اجزای تشکیل دهنده آن ها بپردازیم و توضیحاتی در این مورد برای شما مطرح کنیم. پس در ادامه این مقاله همراه ما باشید.  

معرفی آناتومی دندان و بخش های مختلف آن 

همان طور که در بخش اولیه محتوا گفته شد، آناتومی دندان از بخش های مختلفی تشکیل شده است. به طور کلی می توان گفت که هر دندان از دو بخش اصلی تاج و ریشه تشکیل شده است. البته هر کدام از این بخش ها، زیر شاخه هایی به خود اختصاص داده اند. در ادامه به بررسی مهم ترین بخش های تشکیل دهنده دندان می پردازیم و در مورد آن ها توضیحاتی می دهیم.  

  • 1.تاج دندان: از مهم ترین بخش های آناتومی دندان می توان به تاج دندان اشاره کرد. تاج از سه بخش اصلی به نام های مینا، عاج و پالپ تشکیل شده است. تاج دندان در واقع به بخشی از دندان گفته می شود که از لثه خارج شده و قابل مشاهده است. مینا، همان لایه سفید رنگ سختی است که به عنوان پوشش روی تاج قرار می گیرد. هیچ گونه رگ خونی و بافت عصبی در قسمت مینای دندان وجود ندارد، بنابراین در صورت شکستگی، بدن قادر به ترمیم آن نیست. عاج دندان نیز بخشی است که از مغز دندان، یا همان پالپ به خوبی محافظت می کند. پالپ، مغز دندان است که در آن رشته های عصبی و رگ های خونی جریان دارند.
  • 2.ریشه دندان: از دیگر بخش های مهم آناتومی دندان می توان به ریشه آن اشاره کرد. ریشه درون لثه قرار دارد و قابل مشاهده نیست. ریشه ها معمولا با یک پوسته آهکی نازک به نام سمنتوم مورد محافظت قرار می گیرند. از دیگر بخش های موجود در ریشه می توان به رباط پریودنتال اشاره کرد. در این بخش رگ های خونی و رشته های عصبی نیز یافت می شوند.

شرح نکاتی در مورد ساختار ظاهری دندان ها و کاربرد آنها

آناتومی دندان های مختلف از نظر ظاهری با یکدیگر تفاوت هایی دارند. برای مثال ظاهر قسمت تاج، در دندان های پیشین با دندان های نیش متفاوت است. دندان های پیشین تاج صاف یا اره ای مانند دارند، اما تاج دندان های نیش نوک تیز می باشد. یا مثلا تعداد کاسپ ها در دندان های جونده متفاوت است. برای مثال دندان های آسیاب معمولا دو کاسپ دارند، اما دندان های انتهایی دارای 4 کاسپ می باشند.  

در مورد کاربرد دندان ها نیز می توان چنین گفت که دندان های شیری که معمولا اولین دندان های انسان ها هستند، بیشتر به منظور گاز زدن غذا مورد استفاده قرار می گیرند. دندان های نیش که تیز ترین دندان ها هستند، برای خرد کردن غذا به کار گرفته می شوند. دندان های آسیاب نیز وظیفه جویدن غذا را به عهده دارند. وجود مشکل در هر یک از این دندان ها، می تواند عملیات خوردن را برای انسان سخت کند. بنابراین بهتر است در مراقبت از آن ها کوشا باشیم.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger بررسی نکاتی در مورد آناتومی دندان
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 09 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر