آموکسی کلاو برای عفونت دندان - متخصص ارتودنسی دکترعشاق

آموکسی کلاو برای عفونت دندان - متخصص ارتودنسی دکتر جمیلیان

از جمله بیماری­های دهان و دندان که برای بیمار بسیار آزار دهنده و دردناک می­باشد، عفونت دندان است. درمان عفونت دندان و انتخاب بهترین گزینه توسط دندانپزشک از اهمیت بالایی برخوردار است. مبتنی بر یافته­های پژوهشی پس از بررسی علل عفونت دندان توسط دندانپزشک بهترین گزینه درمان انتخابی آموکسی کلاو برای عفونت دندان می­باشد.

آموکسی کلاو و دلیل برتری آن برای درمان عفونت دندان

یکی از رایج­ترین دلیل عفونت­های سر و گردن عفونت­های دندانی می­باشد که درد تیر کشنده­ای دارد. برای آگاهی از درمان این نوع عفونت با متخصص ارتودنسی دکتر عشاق همراه باشید. قبل از تجویز هر نوع دارو و به کارگیری هر نوع درمانی متخصص باید ابتدا علت عفونت را پیدا ­کند.

عفونت دندان در اثر عوامل مختلف به ویژه عدم رعایت بهداشت دندان، آسیب­های تروماتیک و عدم مراجعه به موقع به دندانپزشک جهت رسیدگی به دندان­های آسیب دیده حاصل می­شود. آبسه­های دندانی در صورت عدم درمان می­توانند باعث آبسه مغزی گردند. در بین آنتی بیوتیک­های موثر یکی از بهترین آنها آموکسی کلاو برای عفونت دندان می­باشد. مصرف هر نوع آنتی بیوتیکی باید با تجویز و مشورت دندانپزشک باشد. آنتی بیوتیک­ها عموما در عفونت دندان و لثه تجویز می­شوند اما ممکن است بعد از جراحی دندان برای پیشگیری از عفونت بعد از جراحی ایمپلنت یا پس از کشیدن دندان نیز تجویز گردند. یکی از انواع آموکسی کلاو آموکسی سیلین است که به شکل قرص و شربت وجود دارد. آموکسی سیلین یک باکتریوسید است که مانع از تشکیل دیواره سلولی باکتری و مانع از رشد و تقسیم باکتری­ها می­گردد. مصرف آن باید در حد متعادل و با تجویز متخصص باشد. معمولا مصرف آن هر 8 ساعت یکبار است. البته میزان و طریقه مصرف به سن بیمار نیز بستگی دارد. برای کودکان بیشتر شربت آموکسی سیلین در اولویت قرار می­گیرد. از جمله عوارض جانبی آموکسی سیلین تهوع، استفراغ، اسهال، زردی، یبوست و خشکی دهان است. در صورت مشاهده هر نوع حساسیتی باید با پزشک مشورت و مصرف آن متوقف گردد. اگر عفونت خیلی شدید باشد و تا دو هفته بعد از مصرف آموکسی سیلینبهبودی حاصل نشود ممکن است برای درمان به اقدامات دیگری نیز نیاز باشد. ابتدا دندانپزشک عفونت دندان را تخلیه می­کند و سپس آموکسی کلاو تجویز می­شود. طول درمان آن بین 7 تا 10 روز است. مبتنی بر پژوهش­های صورت گرفته آموکسی کلاو برای عفونت دندان بالاترین تاثیرگذاری را دارد. با این حال دندانپزشک بعد از معاینه تشخیص می­دهد که کدام آنتی بیوتیک بهتر است.

لازم به ذکر است داروهای آموکسی کلاو برای عفونت دندان آنتی بیوتیک هستند و جزء داروهای آرامبخش و ضد درد نمی­باشند، با این حال اگر دندان درد ناشی از عفونت باشد آموکسی کلاو با درمان عفونت، درد را نیز کاهش می­دهد.

مقایسه اثر درمانی آموکسی سیلین خوراکی با پنی سیلین تزریقی برای عفونت دندان

بر اساس یافته­های پژوهشی تجویز آموکسی سیلین خوراکی با دوز بالا داروی موثر در درمان عفونت­های شدید دندانی است. و در عین حال که مشکلات و عوارض جانبی تزریق پنی سیلین مانند درد، آنافیلاکسی و تحریک پذیری عصبی عضلانی را ندارد، اثراتی معادل آن را دارد. با توجه به عوارض جانبی احتمالی تزریق پنی سیلین نوع خوراکی آن ترجیح دارد و در بین انواع خوراکی آموکسی سیلین در مقایسه با انواع دیگر عوارض گوارشی بسیار کمتری دارد.

از جمله ویژگی­های انتخاب آنتی بیوتیک موثر عبارتند از:

سمیت کمتر با حفظ تاثیر دارو

عوارض جانبی و حساسیت کمتر

کاهش عفونت­های اضافی

در مصرف خوراکی آموکسی سیلین نسبت به آمپی سیلین زودتر و به طور کامل جذب می­شود.

علائم عفونت دندان عبارتند از:

حضور دندان عامل

تورم دردناک

تب

حساسیت در صورت لمس ناحیه عفونی و التهاب

با توجه به اینکه هیچ گونه عوارض جانبی در پی مصرف خوراکی دوز بالای آموکسی سیلین در درمان عفونت دندان مشاهده نشده است و همچنین با توجه به شناخت فارماکولوژی دارو که محدودیتی برای چنین درمانی ایجاد نمی­کند، باید آن را به عنوان درمان دارویی انتخابی برای عفونت­های شدید دندانی در نظر گرفت.

در نتیجه برای درمان عفونت شدید دندان تزریق پنی سیلین مناسب نیست بجز در مواردی که بیمار آموکسی سیلین خوراکی را نتواند تحمل کند که این عدم تحمل با نشانه­هایی همچون اسهال، تهوع، استفراغ و دل درد همراه است.