بلاگ

تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه (829 کلمه)

روکش کردن دندان شیری با روکش استیل در کودکان

1-1

با وجود این که دندان‌های شیری موقتی هستند و در نهایت می‌رفتند، اما باید بدانید وجود این دندان‌ها برای هدایت دندان‌های دائمی به جایگاه درست اهمیت دارد. دندان‌های شیری نقش مهمی در یادگیری صحبت کردن و جویدن غذا در کودکان ایفا می‌کنند. در صورتی که دندان شیری کودک به شدت دچار پوسیدگی شده است باید دندان‌پزشک همه تلاش خود را برای نجات دادن و حفظ کردن آن به کار بگیرد . به همین علت نصب روکش استیل موقتی برای حفظ دندان شیری، استفاده می‌شود.

روکش استیل کلاهک فلزی کوچک شبیه تاج دندان است که برای ترمیم پوسیدگی دندانهای عقبی و جلوگیری از گسترش آنها، استفاده می‌شود. روکش استیل دقیقاً متناسب با اندازه و شکل دندان آسیاب کودک ساخته می‌شود تا آن را دربرگرفته و محافظت کند. گاهی اوقات نیز از روکش استیل پیش ساخته استفاده می‌شود .

طول عمر دندان‌های شیری
بسیاری از والدین تصور می‌کنند دندان‌های شیری مدت زیادی در دهان نمی‌مانند بنابراین اهمیت خاصی ندارند اما حقیقت این است که در همین چند سال عملکرد آنها بسیار مهم است. اولین دندان شیری در حدود شش ماهگی رویش می یابد و در حدود دو تا سه ‌سالگی همه 20 دندان شیری رویش یافته ‌اند. اگر چه افتادن دندان‌های شیری از سن شش ‌سالگی شروع می‌شود اما توجه داشته باشید برخی از دندان‌ها مانند دندانهای آسیای بزرگ تا سن 12 یا 13 سالگی در دهان باید بمانند بنابراین حفظ سلامت این دندان‌ها تا زمان افتادن طبیعی آنها و جایگزینی با دندان‌های دایمی، لازم است.

پر کردن دندان‌های شیری
دندان‌های شیری علاوه بر اندازه کوچک‌تر از دندان‌های دائمی، از نظر ساختاری نیز تفاوت‌هایی با دندان‌های دائمی دارند . ضخامت لایه مینا در دندان‌های شیری کمتر است و بخش مرکزی دندان که پالپ نام دارد و از رگهای خونی و عصب ها تشکیل شده است در دندان‌های شیری به سطح دندان خیلی نزدیک‌تر است. بنابراین پوسیدگی ممکن است از مینا به راحتی عبور کرده و به پالپ دندان برسد. به همین علت به محض مشاهده اولین علائم پوسیدگی دندان باید بلافاصله دندان پر شود تا از نیاز به درمان‌های پیچیده‌ تر و تهاجمی‌تر و پرهزینه‌ تر جلوگیری شود.

روکش کردن دندان
در صورتی که برای پر کردن پوسیدگی دندان شیری به موقع مراجعه نکنید، پوسیدگی گسترش یافته و عمیق می‌شود به طوری که دیگر با مواد پر کننده دندان نمی‌توان آن را ترمیم کرد. در چنین مواردی استفاده از روکش استیل توصیه می‌شود به خصوص در شرایطی که دندان تحت درمان پالپ یا عصب ‌کشی قرار گرفته باشد. پس از تخلیه مواد پوسیدة دندان، یک روکش پیش ساخته استیل بر روی دندان قرار می‌دهد.

چرا از روکش دندان استیل برای دندان‌های شیری استفاده می‌شود؟
روکش دندان استیلی به عنوان جایگزینی برای پر کردن دندان با مواد کامپوزیت یا آمالگام در نظر گرفته می‌شود چرا که محافظت خیلی بیشتری از دندان داشته و احتمال صدمه دیدن یا شل شدن آن بسیار کم است.
مزیت‌های روکش استیل دندان
• هم ارزان است و هم مقاومت و دوام زیادی دارد.
• پوشش کاملی برای دندان ایجاد کرده و از آن محافظت می‌کند.
• احتمال حساسیت دندان بسیار کم است.
• احتمال نیاز به درمان مجدد کم است.
• در کودکان زیر چهار سال، این درمان موفقیت ‌آمیزتر از پر کردن دندان با آمالگام است.
• انتخاب خوبی برای کودکانی است که برای درمان‌های دندانپزشکی نیاز به بیهوشی عمومی دارند.
• معمولاً به عنوان پایه ی ضمایمی برای فضا نگه دار (برای حفظ فضای لازم برای رویش دندان دائمی) عمل می‌کند.
در صورتی که پالپ دندان نیز درگیر پوسیدگی شده باشد، دندانپزشک ممکن است پیش از روکش کردن، درمان پالپ انجام دهد.

پس از روکش کردن دندان چه می‌شود؟
کودک تا زمان از بین ‌رفتن تاثیر بی حسی، چیزی نباید بخورد چرا که ممکن است تصادفاً لب‌ها و گونه خود را گاز بگیرد.
ممکن است در ابتدا حس جویدن برای کودک عجیب باشد اما ظرف چند روز به دندان طبیعی عادت می‌کند.
ممکن است لثه آبی رنگ شود که علت آن رنگ فلز زیر لثه است.
بهداشت دهان باید به درستی رعایت شود حتی اگر لثه شروع به خونریزی کند.
از دادن غذاهای چسبنده و کشی به کودک خودداری کنید چرا که ممکن است باعث جدا شدن روکش شود.

جلوگیری از گسترش پوسیدگی در مراحل اولیه
اگر چه پوسیدگی دندان امری کاملاً قابل پیش‌بینی است، اما باز هم حدود 60 تا 90% از کودکان سن مدرسه در سرتاسر دنیا از پوسیدگی دندان نیازمند درمان، رنج می‌برند. با این حال والدین نقش بسیار مهمی در این امر دارند و می‌توانند از نیاز به روکش کردن دندان در کودکان خود جلوگیری کنند.
اولین قدم پیشگیری است. باید روش صحیح مسواک زدن را به کودک یاد بدهید. حتی توصیه می‌شود به محض شیر دادن به نوزاد، لثه او را با گاز استریل یا دستمال تمیزی پاک کنید. به ‌محض رویش اولین دندان، باید مسواک زدن شروع شود. هرگز اجازه ندهید کودک در حالی که شیشه شیر یا هر نوع مایع شیرین دیگری در دهان دارد، بخوابد. این کار باعث می‌شود دندان‌ها دچار پوسیدگی و کرم خوردگی شوند. از دادن خوراکی‌های شیرین مکرر در طول روز به کودک خودداری کنید.

https://www.dhsv.org.au/dental-advice/teeth-tips-and-facts/stainless-steel-crowns

https://www.colgate.com/en-us/oral-health/life-stages/childrens-oral-care/stainless-steel-crown-can-save-a-baby-tooth-0316 

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger روکش کردن دندان شیری با روکش استیل در کودکان
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر