بلاگ

تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه (748 کلمه)

ارتودنسی ریتینر چیست؟

What-is-retainer-orthodontics ارتودنسی ریتینر چیست؟

ارتودنسی ریتینر نوعی نگهدارنده است که باعث تغییر پذیری فک و دندان ها می شود. این ریتینرها انواع مختلفی دارند ک در ادامه بررسی خواهیم کرد. ارتودنسی ریتینر چیست؟ چرا استفاده از ریتینر در ارتودنسی مهم است؟ چه نوع ریتینری بهتر است؟ همانطور که می دانید برای ارتودنسی و برطرف کردن نافرمی و ناهنجاری های فک و دندان از براکت ها و نگهدارنده های مخصوصی استفاده می شود. این نگهدارنده ها که ریتینر نام دارند در تمام ارتودنسی ها مشترک هستند. یعنی برای انجام ارتودنسی ثابت و متحرک از این نگهدارنده ها استفاده می شود. با توجه به اهمیت بالای این دستگاه های ارتودنسی در این بخش تصمیم داریم تا اطلاعات بیشتری در این خصوص در اختیارتان قرار دهیم.  

ارتودنسی ریتینر چیست و چگونه انجام می شود؟ 

ارتودنسی ریتینر در حقیقت همان دستگاه های مخصوص ارتودنسی هستند که از ابتدا تا پایان طول درمان در دهان بیمار باقی می مانند. این ریتینرها هستند که باعث تغییر موقعیت دندان ها و حرکت کردن آنها می شوند. به طور کلی با توجه به نوع ارتودنسی که پزشک متخصص برای بیمار انجام می دهد، ریتینر مناسب نیز انتخاب می کند. چرا که ریتینرها باید کاملا متناسب با وضعیت و آناتومی دهان و دندان بیمار باشند. در ارتودنسی ثابت و متحرک از ریتینر استفاده می شود. چرا که بدین ترتیب براکت ها به خوبی روی دندان ها قرار می گیرند و به مرور زمان باعث حرکت کردن دندان ها می شوند.  

انواع ریتینر ارتودنسی 

ارتودنسی ریتینر انواع مختلفی دارد. با توجه به نوع و شدت مشکل بیمار و همچنین تششخیص پزشک یکی از انواع این ارتودنسی ها برای بیمار انتخاب می شود. ارتودنسی ریتینر در دو نوع ثابت و متحرک برای بیمار استفاده می شود. ریتینرهای متحرک در حقیقت همان پلاک های شفافی هستند که روی دندان ها قرار می گیرند و توسط بیمار قابل جابجایی و تغییر هستند. ریتینرهای ثابت آنهایی هستند که به قسمت پشت دندان متصل می شوند و تا پایان طول درمان در سر جای خود فیکس و ثابت می مانند. هر یک از این ریتینرها دارای مزایا و معایب مختص خودشان هستند.  

مزایا و معایب ریتینر ثابت 

مزایای ریتینر ثابت به شرح موارد زیر است:

  • üاز ابتدا تا پایان طول درمان ارتودنسی ریتینر ثابت پشت دندان ها باقی می ماند. در نتیجه بیمارانی که فراموشکار هستند دیگر دغدغه قرار دادن ریتینرها در دهانشان را نخواهند داشت.
  • üبدون نیاز به تنظیم کردن
  • üکاملا نامرئی است و هیچ کسی نمی تواند آن را ببیند.

معایب ریتینر ثابت

  • üزمانی که از ارتودنسی ریتینر ثابت استفاده می کنید تمیز کردن و مراقبت کردن از دندان ها دشوارتر می شود.
  • üگاهی اوقات و در برخی از بیماران این ریتینرها باعث درد و ناراحتی زبان می شوند.
  • üدر مواردی احتمال شکستن این ریتینرها وجود دارد. در نتیجه اگر چنین اتفاقی رخ دهد قابل تعمیر نیست و باید به طور کامل تعویض گردد.

مزایا و معایب ریتینر متحرک

  • üمزایای ارتودنسی ریتینر متحرک عبارتند از:
  • üسهولت در استفاده و جابجایی آن
  • üبدون بروز حساسیت دهانی برای بیمار
  • üنامرئی بودن ریتینر متحرک
  • üپایین تر بودن هزینه ریتینر متحرک در مقایسه با ریتینر ثابت

معایب ریتینر متحرک

  با توجه به اینکه ارتودنسی ریتینر متحرک مزایای بسیار زیادی دارد، باید بگوییم تنها عیب این ارتودنسی این است که شاید بیمار پلاک های آن را گم کند. بنابراین هیچ عیب خاصی در خصوص این دستگاه ارتودنسی وجود ندارد.

چه کسانی کاندیدای مناسبی برای ارتودنسی ریتینر ثابت و متحرک هستند؟ 

آیا می دانید کاندیدای ارتودنسی ریتینر ثابت و متحرک چه کسانی هستند؟ در حالت کلی باید این موضوع را در نظر داشته باشید که تشخیص نوع ارتودنسی و انتخاب دستگاه های مناسب آن به عهده پزشک متخصص است. اما معمولا ریتینر متحرک برای افراد زیر 12 سال مناسب تر است. زیرا آنها فک و دندان سفتی ندارند. در نتیجه با استفاده از این ریتینرها بهتر نتیجه می گیرند. اما افرادی که سن بالاتری دارند، بهتر است تا از ریتینر ثابت استفاده کنند. زیرا استخوان ها و دندان های سفت تری دارند. در نتیجه برای تغییر پذیری نیاز به ریتینرهای ثابت است.

کلام آخر

ارتودنسی ریتینر ثابت و متحرک دو نوع از ارتودنسی هایی است که پزشک با توجه به شرایط بیمار از آنها استفاده می کند. با توجه به مزایا و معایبی که برای هر یک از این ارتودنسی ها ذکر کردیم، شما می توانید با پزشک خود مشورت کنید و با صلاحدید ایشان یکی از انواع ریتینرها را انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید هزینه ریتینر ثابت به مراتب بیشتر از ریتینر متحرک است.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger ارتودنسی ریتینر چیست؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 10 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر